- Barcelona

Tàpies Avui

La galeria Mayoral es complau a presentar "Tàpies Avui", una exposició monogràfica dedicada a Antoni Tàpies que ressegueix la trajectòria creativa de l’artista i que reivindica la vigència i rellevància de la seva obra avui dia. Arnau Puig, amic i estudiós de l’artista des de la creació del grup Dau al Set, és el comissari de la mostra.
Secció següent

Tàpies Avui

Mayoral es complau a presentar Tàpies Avui, una exposició monogràfica dedicada a Antoni Tàpies que ressegueix la trajectòria creativa de l’artista i que reivindica la vigència i rellevància de la seva obra avui dia. Arnau Puig, amic i estudiós de l’artista des de la creació del grup Dau al Set, és el comissari de la mostra.

L’exposició inclou una acurada selecció de dotze pintures de mitjà i gran format realitzades entre finals dels anys 50 del segle passat i principis del segle XXI que permeten apreciar l’evolució del seu art informal. Són espais matèrics, conscients i gestuals que esdevenen plenament informals que esdevenen objectes per si mateixos. En paraules del comissari: “són pura expressió emocional: com un clam”, que no només responen a la subjectivitat individual de l’artista sinó que desprenen alhora una actitud crítica vers un context politicosocial i geogràfic concret. La incidència social i el compromís polític queden plasmats per mitjà d’una execució des de la projecció sentimental i de la pròpia percepció històrica: com diu Arnau Puig: ‘‘Tàpies ha realitzat cada obra en cerca i com a recerca d’una pau que necessitava respecte d’un entorn conflictiu; per a ell ben cert. gran format realitzades entre finals O per a aquells —una altra vegada— que s’hi identifiquin: Nuat (1997)’’.

A efectes plàstics, l’artista utilitza un llenguatge experimental i simbòlic –present ja a les primeres obres plenament informals com Matèria negra sobre sac (1960)– i amb el pas del temps es combina amb l’assemblatge d’objectes i materials, tal com es pot veure a Diaris amuntegats (1969), Ocre amb sis collages (1973) o Cadira i fustes (2002).

La vigència de Tàpies es posa de manifest no només amb el seu llenguatge plàstic, sinó també en la seva visió humanista, la reivindicació de l’emoció i la poesia, la introducció de les filosofies orientals amb un magistral ús del buit com un element més a la tela (Forats i claus sobre blanc, 1968) i el seu compromís cívic i social. Una obra, en definitiva, que continua generant preguntes i interpel·lant l’espectador en ple segle XXI.

Amb motiu de la mostra s’ha editat un catàleg que, a més de l’assaig del comissari, inclou dos noves lectures d’obres presents a l’exposició escrites per les comissàries Laura Copelin i Elise Lammer. La publicació també incorpora una sèrie d’entrevistes als quatre directors de la Fundació Antoni Tàpies des de la seva creació fins a l’actualitat: Manuel Borja-Villel, Nuria Enguita, Laurence Rassel i Carles Guerra, a càrrec del gestor cultural Llucià Homs. Al catàleg també es reprodueixen dos peces que van ser exposades a la Biennal de Venècia de 1958: Rectangles (1958) i Oval gris morat (1958), la darrera de les quals es presentarà a la fira TEFAF Maastricht aquesta primavera coincidint amb l’exposició Tàpies Avui a la galeria Mayoral.